Plac Św. Katarzyny 8, 87-100 Toruń tel. 56-657-74-86, 535 430 957 metodycy@metodycy.torun.pl
W najnowszym wydaniu "Geografii w Szkole" można zapoznać się z artykułem naszego doradcy, pani Emilii Majewskiej,
Zachęcamy do zapoznania.
Szkoła dla innowatora był trzyletnim projektem pilotażowym, który wspierał nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych we wprowadzaniu zmian, pozwalających na skuteczne kształcenie kompetencji proinnowacyjnych, takich jak między innymi odwaga i podejmowanie ryzyka, pomysłowość, ciekawość, posiadanie hobby, wytrwałość czy improwizowanie.
Projekt prowadzony był przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w konsorcjum ze Stowarzyszeniem WIS z Radowa Małego, Szkołą Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, przy wsparciu Deloitte oraz Zwolnieni z Teorii. Inicjatorami projektu było Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W Szkole dla innowatora brało udział 20 szkół z całej Polski. W każdej z nich pracowano z jedną siódmą klasą oraz jej nauczycielami i dyrekcją. Wsparcie otrzymane w projekcie zakładało przeprowadzenie z uczniami intensywnego programu rozwijającego kompetencje proinnowacyjne.
Publikacje i materiały znajdują po poniższym linkiem:
https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/publikacje/
Nauka zdalna stawia przed wszystkimi – zarówno nauczycielami, jak uczniami i ich rodzicami wiele wyzwań. Po pierwszych tygodniach pracy w takich warunkach i oswojenia się z oprogramowaniem do telekonferencji mogą Państwo szukać narzędzi, które nie tylko ułatwią pracę, ale dadzą dodatkowe możliwości, takie jak tablety piórkowe:
Jak wykorzystać aplikację Teams i tablet piórkowy do pracy dydaktycznej
https://youtu.be/lk7aVG_M1hI
Przykładowe scenariusze lekcji z wykorzystaniem tabletu i aplikacji One-Note
https://tabletygraficzne.pl/artykul/nauczanie-zdalne-z-wacom-one-i-aplikacja-onenote/
Praca, nauka i tworzenie z Wacom w domu - praktyczne wskazówki:
https://tabletygraficzne.pl/artykul/praca-nauka-i-tworzenie-z-wacom-w-domu/
Jak zadbać o siebie, pracując z domu:
https://tabletygraficzne.pl/artykul/jak-o-siebie-dbac-pracujac-z-domu/
Polecamy do wysłuchania audycję z 9 kwietnia 2020 r.: http://www.radiopik.pl/145,2,pytac-kazdy-moze
Rozmowa z Jolantą Serocką, polonistką w X LO w Toruniu i doradcą metodycznym w Toruńskim Ośrodku Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, prowadzącą zajęcia w zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Kujawsko-Pomorskiej Szkole Internetowej.
Wielu nauczycieli nie odpoczywa podczas wakacji, podejmuje różne prace, nawet fizyczne dla podreperowania swojego budżetu, ale także aby nie tracić lekcji podczas roku szkolnego, za własne pieniądze (nawet jeśli szkolenie jest bezpłatne, to często koszty wynajęcia hotelu są dla wielu pedagogów zaporowe), podejmuje trud poszerzania wiedzy. O uwagę entuzjastów, który interesują się trudną tematyką Holocaustu rywalizuje kilka ośrodków, w tym w Krakowie Uniwersytet Jagielloński i Akademia Pedagogiczna oraz w Warszawie Żydowski Instytut Historyczny. Jagiellonka organizuje Letnią Szkołę Wiedzy o Holocauście I i II stopnia, natomiast ŻIH prowadzi seminarium. Po ukończeniu studiów krakowskich, tym roku od 1 do 4 sierpnia byłam uczestnikiem seminarium ŻIH. Na seminarium spotkali się nauczyciele różnych przedmiotów; historycy, poloniści, angliści a nawet działacze społeczni. Organizatorzy seminarium tak zróżnicowanej grupie zaproponowali tematy dla wielu bardziej zainteresowanych znane ale także szczegółowe – „cymesy” z zakresu badań literackich opartych o wyrafinowane poszukiwania poszczególnych wykładowców.
„Każdy wie, czym jest historia, dopóki nie zacznie się nad tym zastanawiać, a wtedy już nie wie tego nikt.”
Alen F. Griffin
„Bóg chociaż wszechmocny , nie może zmienić historii od tego ma historyków.”
Jan. B. Duroselle
Spory polityczne, które przetaczają się przez Polskę dotyczą wszystkich dziedzin życia społecznego, nic więc dziwnego, że są związane także z polityką historyczną i edukacją. W wielu środowiskach toczy się dyskusja na temat modeli nauczania historii. Informacje o pracach w samym Ministerstwie Edukacji Narodowej związane z nauczaniem tego ważnego przedmiotu do środowiska nauczycieli przebijają się z trudem, przez komunikaty prasowe. W prasie o charakterze prawicowym dominuje głos profesora Andrzeja Nowaka, który recenzuje dotychczasowe nauczanie historii jako szerzenie „patriotyzmu wstydu” a sam deklaruje konieczność tworzenia narodowej wspólnoty wokół wiktoryjnych mitów z historii państwa polskiego. Co postanowi MEN, jaki model kształcenia zdominuje polskie szkoły? Nie wystarczy zdecydować ile godzin będzie trwało nauczanie na poszczególnych etapach kształcenia. W dyskusjach na temat nauczania historii chodzi także o wybór modelu kształcenia. Czy będzie on otwarty jak dotychczas, zostawiając dużo swobody nauczycielowi, czy zamknięty gdzie o wszystkim co dzieje się w klasie zdecyduje ministerstwo?