Program
|
Cel szkolenia
Poszerzenie kompetencji wychowawczych, poznanie nowego narzędzia w pracy z uczniem.
Dialog Motywujący jest metodą rozmowy służącą do wydobywania z rozmówcy jego wewnętrznej motywacji do wprowadzenia zmian w życiu. Opiera się na empatycznym rozumieniu perspektywy rozmówcy, szanowaniu i wzmacnianiu poczucia autonomii, wydobywaniu argumentów za wprowadzeniem zmiany od samego klienta.
W programie przewidziano omówienie: Zasad Dialogu Motywującego: • wyrażania empatii • wspierania poczucia własnej sprawczości • rozwijania rozbieżności • podążania za oporem Narzędzi – OARS: • O- (Open questions) pytań otwartych • A - (Affirmation) dowartościowania • R - (Reflectivelistening) odzwierciedlania • S - (Summarizing) podsumowania Języka zmiany: • zadawania pytań wydobywających • badania skrajności • patrzenia w przeszłość • patrzenia w przyszłość • pytań dotyczące celów i wartości • pytań o informacje zwrotne • skali ważności/ufności/gotowości Ducha DM, czyli tak zwanej „melodii” Dialogu Motywującego: • partnerstwa – DM przeprowadza się „dla” osoby i „z nią” • akceptacji – bezwarunkowej wartości, trafnej empatii, dowartościowania, autonomii • współczucia – postawa współczująca, to aktywne wspieranie dobra innej osoby stawianie, na pierwszym miejscu jej potrzeb. • wydobywania – „Ty masz to, czego potrzebujesz i razem to znajdziemy”. Wydobywanie polega na odszukaniu mocnych stron ucznia i jego zasobów, a nie skupianie się na jego deficytach.
|